منافذ باز پوست و راه های درمان آن
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





منافذ باز پوست و راه های درمان آن

منافذ باز پوست را چگونه ببندیم

منافذ پوست، مجاری طبیعی هستند که چربی‌های ترشح شده از غدد چربی از آنها عبور می‌کنند و از کنار فولیکول‌های مو به سطح پوست می‌رسند. طبیعی است این مجاری در افرادی که پوست چرب دارند بازتر است. در واقع چربی برای اینکه بهتر تخلیه شود منافذ را بازتر می‌کند. اگر چه این حالت کاملا طبیعی است ولی بعضی افراد دوست ندارند مجاری پوستشان باز باشد. در این صورت توصیه می‌شود پوستشان را خشک نگه دارند. دفعات شستشو را بیشتر کنند، از داروهای خشک کننده پوست استفاده کنند و از مصرف کرم‌ های چرب خودداری ورزند. به این ترتیب می‌توان تا حدودی منافذ را جمع‌ تر کرد. در هر حال با گذشت زمان و افزایش سن پوست همه افراد رو به خشکی می‌رود و منافذ کوچک‌تر می‌شوند.

منافذ باز پوست می تواند جنبه ارثی داشته باشد

نوع پوست افراد از جمله چرب، خشک و ... به صورت ارثی تعیین می‌شود بنابراین از آنجایی که باز بودن منافذ و جوش زدن در پوست‌های چرب بیشتر دیده می‌شود می‌توان گفت این موارد نیز به صورت غیر مستقیم ارثی هستند. اما با این حال ممکن است فردی پوست چرب را به ارث ببرد اما زیاد جوش نزند و منافذ پوستش خیلی باز نباشد.

اگر لوازم آرایشی از نوع چرب باشند قطعا می‌توانند باز بودن منافذ پوست را تشدید کنند بنابراین اگر دچار این مشکل هستید اصلا نباید از موادی مثل کرم پودر استفاده کنید. توصیه می‌شود به جای آن، پودر، پنکیک، لوازم آرایشی و ضد آفتاب فاقد چربی مصرف کنید. حتی اگر دچار لک و کک و مک باشید باید از کرم ها و داروهای ضدلک فاقد چربی استفاده کنید.

مهمترین کار شستشوی مرتب است

مهمترین کار برای کوچک کردن منافذ پوست شست‌وشوی مرتب است. همچنین داروهای کاهنده چربی پوست می‌توانند بسیار کمک کننده باشند. همیشه سعی می‌شود از داروهای موضعی استفاده شود تا داروهای خوراکی اما اگر شدت این وضعیت زیاد باشد لازم می‌شود از داروهای خوراکی نیز استفاده کرد. لیزر و پیلینگ نیز در درمان جای جوش و منافذ باز کمک‌ کننده هستند. در بازار شوینده‌های خاصی تحت عنوان اسکراب وجود دارند. این مواد کار خاصی انجام نمی‌دهند و مثل سایر شوینده‌ها هستند بنابراین نباید از آنها انتظار درمان کامل داشت. اصل درمان خشک کردن پوست است، چه با صابون معمولی و چه با کرم‌ها و لایه‌ بردارها. در درمان‌های خانگی نیز اگر ماده‌ای خوراکی وجود داشته باشد که پوست را خشک کند استفاده از آن می‌تواند مفید واقع شود؛ همان‌ طور که بسیاری از افراد برای این منظور از پوست میوه‌ جات استفاده می‌کنند. اسید میوه به کار رفته در کرم‌های لایه‌ بردار نیز از همین طریق باعث بهبود پوست می‌شود.

شستشوی بیش از حد هم دردسر ساز است!

در درمان جوش یک اصل مطرح است. اگر چربی پوست و جوش‌های صورت در حد ملایم باشند استفاده از شوینده‌ها تا حدودی به رفع آنها کمک می‌کند اما اگر فرد دچار چربی و جوش شدید باشد و بدون استفاده از درمان دارویی فقط به شستشو زیاد پوست بپردازد این کار باعث می‌شود بعضی از میکروب‌های مفید که به طور طبیعی روی سطح پوست زندگی می‌کنند از بین بروند. درست مانند میکروب‌های مفید معده و روده که باعث قوام مدفوع می‌شوند و اگر فرد به عنوان مثال برای درمان گلو درد از آنتی‌بیوتیک استفاده کند این میکروب‌های مفید از بین می‌رود و دچار اسهال می‌شود. میکروب‌های مفید روی پوست نیز مانع از رشد میکروب‌های مضر گرم منفی می‌شوند. این میکروب‌ها در اثر شست‌وشوی زیاد یا استفاده زیاد از داروهای ضدعفونی‌کننده مثل بتادین، الکل و... از بین می‌روند و میکروب‌های مضر فعال می‌شوند. به این ترتیب جوش‌ها و چربی پوست تشدید می‌شود بنابراین شست‌وشوی تنها، فقط در افرادی که جوش و چربی ملایم دارند تاثیرگذار است. اگر فرد از مواد شوینده استفاده کرد و در کوتاه‌مدت جوابی نگرفت باید درمان دارویی را شروع کند. در غیر این صورت میکروب‌های مضر فعال می‌شوند و فولیکولیت (التهاب شدید فولیکول مو) ایجاد می‌کنند که از جوش هم وخیم‌تر است!

درمان صد درصدی نداریم!

اگر بتوانیم فعالیت غدد چربی را کمتر کنیم به طور حتم منافذ پوست هم جمع‌تر می‌شوند. برای این منظور می‌توان از کرم‌های خاص مثل ترتینوئین و اسید میوه استفاده کرد. استفاده طولانی مدت از آنها باعث می‌شود منافذ پوست به تدریج کوچک شوند و کلاژن سازی افزایش یابد. در واقع افزایش کلاژن سازی باعث می‌شود ناحیه دور منافذ غدد چربی بسته شود. استفاده از این کرم ها معمولا با دوز کم، هفته‌ای یک تا دو بار شروع می‌شود و به تدریج تعدات دفعات مصرف بیشتر می‌شود. میکرودرم و لیزرهای تحریک کننده کلاژن ساز نیز می‌توانند کمک کننده باشند. البته این لیزرها پاسخ صد درصدی ندارند و فقط نوعی درمان نسبی محسوب می‌شوند. آنها نیز باید 2 تا 3 جلسه با فاصله یک ماهه تکرار شوند. جالب است بدانید نوع تغذیه تاثیری بر باز بودن منافذ پوست ندارد.

جدیدترین راه درمان کدام است؟
پوست‌های چرب را باید به وسیله پاک کننده‌های مخصوص همیشه تمیز نگه داشت و بهداشت را کاملا رعایت کرد تا از به وجود آمدن منافذ باز (بازتر از حد معمول) جلوگیری کرد. علت اصلی به وجود آمدن منافذ باز این است که گرد و غبار موجود در هوا با چربی روی پوست ترکیب شده و مجرای خروجی سبوم یا چربی را مسدود می‌کند و چربی تولید شده که زیادتر از حد معمول است برای خارج شدن به تدریج روزنه خروجی خود را گشاد کرده و منافذ باز کاملا مشخصی را روی پوست پدید می‌آورد. درمان قطعی برای این مشکل پوستی وجود ندارد اما میکرودرم ابریژن، لیزر IPL و استفاده از کرم‌های آلفا هیدروکسی اسید و پیلینگ تا حدودی می‌تواند در بهبود آن موثر باشند. یکی از رویکردهای نوین در درمان منافذ باز پوست Fractional photothermolysis است. در این روش با ایجاد ستون‌های میکروسکوپیک حرارتی توسط نوعی دستگاه لیزر، اپیدرم به شکل موضعی در مقطعی نکروز می‌شود اما بافت اطراف این ستون حرارتی سالم می‌ماند و این امر موجب تسریع روند ترمیم پوست از طریق سلول‌های سازنده درم و اپیدرم باقیمانده می‌شود.

منافذ باز پوستی در برابر منافذ تمیز پوستی

علیرغم رواج محصولاتی که «باز کردن منافذ پوستی» را وعده می‌دهند، باید توجه داشته باشید که منافذ پوست شما همین حالا هم باز هستند. روتین‌های پاکسازی پوست با بخار و انواع محصولات ممکن است این احساس را به شما بدهد که منافذ پوست شما باز شده‌اند. اما در حقیقت آنچه واقعاً انجام می‌شود، پاکسازی منافذ پوست از چربی، سلول‌های مرده پوست و آلودگی‌های مختلف است. با اینکه تنفس پوستی به هیچ وجه شبیه تنفس ما از راه ریه‌ها نیست، اما به منظور خنک شدن سطحی پوست و زدودن سلول‌های مرده پوستی و در نتیجه جایگزین شدن سلول‌های جدید، منافذ باید باز باشند.

در قسمت اول این مقاله به شرح ساختار منافذ پوست پوست پرداختیم. در ادامه قصد داریم شما را با روش‌های درمانی برای منافذ باز پوستی آشنا کنیم.

روش های درمان منافذ باز پوست یا Large Pores

شما قرار نیست از شر منافذ باز پوستی خلاص شوید. البته با تمام آنچه تاکنون گفته شد، بعید است که به طور کلی خواستار چنین چیزی باشید. با این حال می‌توانید ظاهر آنها را کمی بسته‌تر کرده و حالت عمومی بهتری به چهره‌تان ببخشید. راهکارهای مفید برای ترمیم منافذ باز پوستی عبارتند از:

بخار دادن :

روش پاکسازی پوست با استفاده از بخار می‌تواند به تمیز شدن منافذ پوستی و در نتیجه کوچک‌تر به نظر رسیدن آنها کمک کند. این کار باعث طراوت و شادابی پوست خواهد شد. افزودن گیاهان دارویی و اسانس‌های روغنی به روند بخار دادن، می‌تواند باعث ایجاد حس و حال خوشایند‌تری حین اجرای روتین شود. نتایج این روش موقت است و ممکنست فقط برای چند ساعت دوام داشته باشد.

ماسک‌های صورت :

ماسک‌هایی که روی صورت خشک می‌شود(ماسک های peel off) برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه تا حدی موثر هستند و همچنین ممکن است به کم شدن منافذ باز پوست کمک کنند. برای کسب مطلوب‌ترین نتیجه، ماسک‌های مختلف را امتحان کرده و بهترینشان را انتخاب کنید. امتحان کردن ماسک‌های خاک رسی یا جو دوسر هم فکر خوبی است. ماسک‌های صورت به خارج کردن آلودگی از داخل منافذ پوستی کمک می‌کند و بدین صورت باعث کوچک‌ به نظر رسیدن منافذ بازمی‌شود ولی تأثیر آن موقت وبرگشت پذیر است.

لایه‌برداری یا پیلینگ :

لایه‌برداری پوست به از بین بردن موادی که داخل منافذ گیر کرده و انباشته شده‌ (مانند چربی و آلودگی‌ها) کمک می‌کند. مواد لایه‌بردار وقتی بهترین تاثیر را خواهند داشت که به صورت روزانه، یا تقریباً هر روز استفاده شوند. مجموعه متنوعی از محصولات لایه‌بردار وجود دارند که می‌توانید از میان آنها انتخاب کنید از جمله مواد قابض، کرم‌ها و لوسیون‌های گوناگون. بعضی از مواد لایه‌بردار برای ترمیم منافذ باز پوستی عبارتند از:

• رتینوئیدها
• آلفا هیدروکسی اسیدها (اسید سیتریک، لاکتیک یا گلیکولیک)
• بتا هدروکسی اسیدها (اسید سالیسیلیک)

لیزردرمانی :

لیزردرمانی تخصصی و غیرتهاجمی برای درمان منافذ باز پوستی در مطب پزشک متخصص پوست، مو و زیبایی یا کلینیک‌های معتبر زیبایی تحت نظر پزشک انجام می‌شود. طی روند لیزردرمانی، عملکرد کلاژن‌سازی پوست تحریک شده و همین امر می‌تواند موثرترین راهکار برای درمان منافذ باز پوستی یا همان Large Pores  باشد. لیزر درمانی بخصوص اگر مشکلات دیگری مثل شلی و افتادگی پوست ، اسکار آکنه یا جای جوش ،تیرگی و کدورت پوست همراه با منافذ باز باشد، درمان انتخابی است. این روش درمان ، بر خلاف روش های بالا موقت نبوده و وابسته به استفاده از دارو نیست.

تیکسل :

یکی از جدیدترین و مؤثرترین روش های درمان منافذ باز است. تیکسل یا thermal mechanical ablation  از طریق جوانسازی پوست با افزایش محتوا و بهبود عملکرد کلاژن و الاستین در پوست، باعث افزایش استحکام و کشسانی پوست و درنتیجه جمع شدن دهانه منافذ پوست و صاف و یکنواخت شدن سطح پوست می شود. این روش نیز دائمی است.

مراقبت‌های پوستی پیشگیرانه

شما نمی‌توانید عامل وراثت یا افزایش سن را تغییر دهید اما می‌توانید مراقبت‌های پوستی پیشگیرانه را جدی بگیرید و برای جلوگیری هر چه بیشتر از شکل‌گیری منافذ باز پوستی تلاش کنید.

این مراقبت‌ها عبارتند از:
• پوست خود را با لایه‌برداری روزانه تمیز نگه دارید. می‌توانید از محصولاتی که مخصوص این کار و برای انواع مختلف پوست تهیه شده‌اند استفاده کنید یا راهکارهای سنتی‌تری مثل استفاده از یک حوله گرم و سپس مواد قابض را در نظر بگیرید.
• با استفاده روزانه از محصولات ضد آفتاب، از پوست خود در برابر اشعه مضر خورشید محافظت کنید.
• محصولات بهداشتی غیر کومدوژنیک را انتخاب کنید که باعث انسداد منافذ پوستی نمی‌شوند.
• همیشه پوست خود را مرطوب کنید، حتی اگر پوستتان چرب است. مرطوب‌کننده اختصاصی برای انواع پوست‌ها از جمله پوست چرب در بازار موجود است.
• از محصولات تحریک کننده روند کلاژن‌سازی استفاده کنید که حاوی مواد آنتی اکسیدان هستند. این مواد به حفظ سلامت پوستتان هم کمک خواهند کرد.

منافذ باز پوستی روی گونه‌ها، بینی و پیشانی ممکن است با افزایش سن یا به دلیل گرفتگی این منافذ، بازتر به نظر برسند. تمیز نگه داشتن پوست و اجتناب از قرار گرفتن در معرض اشعه مضر خورشید دو مورد از بهترین اقدامات ساده‌ای هستند که می‌توانید برای کمک به ترمیم حالت منافذ پوست انجام دهید. در حالی که هیچ درمانی برای باز کردن یا بستن منافذ پوست وجود ندارد، راهکارهای درمانی ویژه‌ای توسط متخصصان طب زیبایی ایجاد شده که باعث کوچک‌تر به نظر رسیدن این منافذ می‌شوند.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده : دکتر هانیه نیازی